In 9 stappen zelf een geweldige weblog schrijven

6 okt

Deze website is verhuisd naar www.madebyjessica.nl 

Wat is een weblog
Een weblog is een website waarop regelmatig nieuwe artikelen verschijnen. De auteur biedt via de weblog informatie aan die hij wil delen. Je hebt zakelijke en persoonlijke weblogs. Dit artikel gaat over zakelijk webloggen.

Zelf schrijven voor een weblog
Het hebben van een weblog, betekent dat je regelmatig teksten moet schrijven. De eerste paar artikelen gaan je misschien nog goed af. Als je echter van plan bent structureel artikelen voor je weblog te produceren is een stappenplan bijna noodzakelijk.

Schrijven voor en weblog kan ook jij
Ik heb het 9 stappenplan voor het schrijven van een geweldige weblog eenvoudig, simpel en concreet gehouden. Hierdoor is het gemakkelijk om in de praktijk te brengen en je krijgt jer snel handigheid in.

Dit stappenplan is ook voor jou als

  • je geen ervaring met schrijven hebt, dan geeft dit stappenplan structuur en houvast
  • je wel ervaring met schrijven hebt, maar niet voor internet, dan dient dit stappenplan als leidraad.
  • je schrijft vanuit creativiteit en inspiratie, dan dient dit stappenplan als focus en checklist

1. Doelgroep analyse
Je doelgroep komt op de eerste plaats. Jij schrijft niet alleen omdat je wilt schrijven. Je schrijft omdat je jouw doelgroep van relevante informatie wilt voorzien. Onderzoek wat het ‘probleem’ van je klanten is dat jij met jouw diensten of producten kan oplossen en hoe. Lees mijn weblog ‘ken jij je doelgroep?’, als jij je doelgroep niet helder hebt.

2. Titel en subtitels zijn het belangrijkste onderdeel van je weblog
Schrijf een pakkende titel en subtitels. Titels vangen de meeste aandacht van het hele artikel. Besteed hier veel tijd aan. Een goede titel moet de aandacht trekken en interesse wekken. Lees mijn weblog ‘Hoe schrijf je een goede titel voor een webpagina of weblog?’.

3. Weblog optimalisatie met zoekwoorden analyse
Maak gebruik van relevante zoekwoorden. Via de Google AdWords Tool kan je analyseren welke zoekwoorden relevant zijn voor het onderwerp waar jij over schrijft. Probeer deze regelmatig terug  te laten keren in de titel en in de tekst. Je wilt dat jouw weblog ook door zoekmachines gevonden  wordt. Maar laat het je schrijven niet beinvloeden.

4. Het artikel
Schrijf niet te lange artikelen. Als de tekst toch langer uitvalt gebruik dan alinea’s. Hou er rekening mee met dat mensen op internet teksten scannen en niet lezen. Bullet lists worden erg gewaardeerd door de mensen die wel het hele artikel lezen maar ook door de mensen die scannen. Verduidelijk je tekst waar nodig met concrete en relevant voorbeelden. Speel in op de beeldvorming of gebruik metaforen.

5. Gewoon beginnen met schrijven
Begin gewoon met schrijven. Ga vooral niet tijdens het schrijven van je weblog schrappen of veranderen. Negeer te allen tijde de interne criticus. Het is slechts een stemmetje, niet meer en  niet minder. Laat de woorden gewoon op het papier verschijnen.

6. Geef het de tijd
Laat je teksten een paar uur of zelfs een dag rusten, omdat je dan weer fris naar de tekst kan kijken. Begin dan pas met schrappen, herschrijven. Schrijven is een proces, niet iets wat je even uit je mouw schudt. Voor sommigen kan het natuurlijk wel zo werken, maar dat zijn er maar een paar. Kijk eens of je de volgorde misschien kunt veranderen. Laat het door anderen lezen en controleren en hardop voorlezen. Omdat je op een gegeven moment blind wordt voor je eigen tekst.

7. Check, check dubbel check
Ga na of je de weblog echt voor je doelgroep geschreven hebt. Heb je er alles in verwerkt wat voor jouw doelgroep belangrijk is, dus niet wat jij belangrijk vindt. Heeft het toegevoegde waarde voor jouw doelgroep. Heb je voldoende relevante zoekwoorden gebruikt. Heb je gebruik gemaakt van bullet lists zijn de alinea’s kort en krachtig, heb je je tekst ontdaan van franjes en frutsels, zijn de titels relevant ten opzichte van de tekst, vragen ze om aandacht en maken ze je lezer nieuwsgierig.

8.  Elke weblog heeft call to action nodig
Wat wil je dat de lezers van je weblog doen? Zich inschrijven, reageren op je weblog, informatie aanvragen, email adres achterlaten etc. Je moet je bezoekers stap voor stap vertellen wat jij wilt dat ze doen. Neem ze aan de hand mee.

9. Je weblog onder de aandacht brengen
Wat heb je aan een weblog als het niet onder de aandacht wordt gebracht. Social media is daar een heel goed medium voor. Maak gebruik van Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves. Stuur een email naar je bestaande klanten dat er een nieuw artikel op ze ligt te wachten.

Heel veel succes en plezier met het schrijven van je eigen weblog berichten.

Plaats een reactie