Kernwaarden formuleren en implementeren

25 sep

Deze website is verhuisd naar www.madebyjessica.nl 

Naast het benoemen van de missie en visie van een bedrijf zijn de kernwaarden de volgende logische stap. Voor de duidelijkheid nog even de hiërarchische volgorde.

  • Missie: waarom bestaan we als organisatie (Wat is ons diepste verlangen waarom we doen wat we doen)
  • Visie: wat of wie willen we zijn (ambitie, lange termijn doelstelling)
  • Kernwaarden: waar staan we voor. (dit komt terug in alle handelingen en communicatie)

Lees het artikel over missie en visie als je meer wilt over het tot stand komen van jouw missie en visie.

Waarom kernwaarden goed zijn

Het benoemen en implementeren van de kernwaarden geeft o.a. je bedrijfsvoering, communicatieuitingen, marketing-uitingen en service van een organisatie een duidelijke richting meegeeft. Het is een de basis en geeft je elke keer opnieuw een structuur mee. Kernwaarden zet je oa. in als meetlat waarlangs je je ondernemerschap toetst. Als je denkt dat het formuleren en implementeren van kernwaarden alleen iets is voor grote ondernemingen, dan heb je het mis. Juist “kleine” ondernemers, zzp’ers of freelancers doen er goed aan hierbij stil te staan. Dit is een manier om je te onderscheiden van je concurrentie en op te vallen bij je doelgroep.

Hoe je kernwaarden bepaalt

Het benoemen van kernwaarden is nog helemaal niet zo makkelijk. Je moet hier goed de tijd voor nemen en over nadenken. Wat zegt het je, wat doet het met je en wat kan je er mee. Je moet 100% achter je kernwaarden kunnen staan en dit altijd waar kunnen maken. Kies niet meer dan 3-5 kernwaarden.

Kernwaarden kiezen

Kies maximaal vijf kernwaarden uit de onderstaande lijst of vul deze zelf aan. Geef daarna voor jezelf de volgorde van belangrijkheid aan. Na het in de juiste volgorde zetten hiervan, moet je er naar toewerken dat jouw onderneming (en medewerkers) deze kernwaarden in- en uitademen. Lijst_met_kernwaarden_voor_je_onderneming. De kernwaarden moeten zowel intern als extern uitgedragen worden. Benoem niet alleen 3-5 losse kernwaarden maar formuleer ook voor jezelf hoe je dit tot uiting brengt. Als daadkrachtig een kernwaarden voor jouw onderneming is. Formuleer het dan bijvoorbeeld als volgt :<bedrijfsnaam of ik> doe wat ik zeg of beloof en onderneem direct actie. Ik kan bijvoorbeeld je klanten garanderen dat je binnen 1 uur terug belt, actie onderneemt, iets verstuurd, een afspraak maakt etc. Hierdoor bied je een extra service. Mensen zijn ongeduldig van aard, als jij waar kan maken dat je iets snel en goed doet/levert heb je al een plus punt.

Hoe en waar pas je kernwaarden toe

  • In je huisstijl en je website
  • In de look-e- feel, tone-of-voice van je teksten
  • In het contact met klanten
  • In de service
  • In de communicatie- en marketing
  • In de strategie
Heb jij al kernwaarden voor je onderneming gesteld? Zo ja welke zijn dat en hoe communiceer je dat? Laat een reactie achter en inspireer andere bij het formuleren van hun kernwaarden.

2 Reacties to “Kernwaarden formuleren en implementeren”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Visie en missie formuleren « Tekstschrijver voor Coaches - 25 september 2011

    […] Waar sta je voor <kernwaarden> […]

  2. Visie en missie formuleren - 12 oktober 2011

    […] Waar sta je voor <kernwaarden> […]

Plaats een reactie