Deze website is verhuisd naar www.madebyjessica.nl
Nee niet weer he, doelgroep beschrijven.
Wat kan je doen om deze saaie bezigheid leuk te maken? Heb je het echt nodig om je doelgroep te beschrijven. Ja je hebt het echt nodig, als je verder wilt komen.
Een saaie bezigheden telkens opnieuw plannen schrijven voor je onderneming. In ieder plan wordt er steeds opnieuw gevraagd je doelgroep te beschrijven. Dit komt terug in het ondernemingsplan, marketingplan, communicatieplan en reclame plan. Ook voor het ontwikkelen van een website wordt je gevraagd je doelgroep nauwkeurig te beschrijven. Weer moet je hetzelfde rijtje met feiten beschrijven.
Doelgroep is niet een lijstje factoren
Het beschrijven van je doelgroep blijft doorgaans een rijtje met feiten, waar geen lol aan is, of toch wel
- Geografische factoren: landen, provincies, gemeente, stadswijken, postcode gebied, woonplaats
- Demografische factoren: geslacht, leeftijd, nationaliteit, burgerlijke staat, gezinsgrootte en gezinscyclus
- Psychografische factoren: levensstijl, normen en waarden, persoonlijkheidskenmerken, interesses, attitudes
- Sociografische factoren: vrije tijdsbesteding, consumptiegedrag, activiteiten
Logisch dat dit niet werkt, als je het op deze manier doet. Dit laat niets aan de verbeelding over. Je doelgroep bestaat op deze manier alleen uit tekst en feiten.
Creëer je eigen doelgroep, maak er een personage van
Het kan ook anders. Laat je doelgroep tot leven komen door er een personage van te maken. Je doelgroep is niet langer alleen een beschrijving van feiten. Een personage zorgt er voor dat jouw doelgroep een duidelijk herkenbaar gezicht krijgt en voor jou tot leven komt. Deze personage kan ingezet worden voor alle plannen die je schrijft en de teksten voor je website en folders. Je krijgt een sterke band met je doelgroep, waardoor je een betere voorstelling kan maken van zijn/haar verlangens, wensen, behoeften, angsten zijn. Als je die kent kan je in oplossingen en voordelen denken voor je klanten. Hoe beter je je doelgroep kent hoe beter je je kunt verplaatsen in zijn of haar belevingswereld.
Werkwijze voor het maken van een personage voor je doelgroep
- Zoek een foto uit een tijdschrift of plaatje op internet, zoals jou ideale klant er uit ziet
- Je mag ook je favoriete personage uit een boek, film of toneelstuk als voorbeeld nemen en die herschrijven
- Beschrijf de visuele kenmerken op die je op de foto of het plaatje ziet
- Beschrijf de omgeving/ achtergrond
- Laat gewoon je verbeelding de vrije loop
- Probeer een gewone dag uit het leven te beschrijven van die persoon
- Benoem details waar diegene werkt, hoeveel collega’s, hoeveel medewerkers, klein of groot bedrijf, hoog geplaatst of werkvloer, gezin dat hij/zij heeft
- Benoem wat diegene in zijn vrije tijd doet, wat is de beste manier voor ontspanning, is diegene lid van sportclubs, heeft diegene een boot, wat voor auto rijdt hij of zij
- Wat zijn zijn/haar verlangens
Om je een duidelijk voorbeeld te geven kan je hier eendoelgroepbeschrijving. Heb lol terwijl je schrijft.
Heb jij voor jezelf een duidelijke doelgroep omschreven, of ga je nog steeds voor “iedereen die interesse heeft”?
Hoi Jessica, wat een goede tekst en hij komt ook nog eens als geroepen! Ben op het moment erg bezig met mijn doelgroep te bepalen. Zinnig.
Hoi Marianne,
Ik hoop dat je een goede personage hebt kunnnen schrijven van je doelgroep en er ook nog plezier aan beleefd hebt. Succes met je onderneming.